Scientific goals
Planowany międzynarodowy, interdyscyplinarny projekt, który połączy perspektywę metodologiczną nauk historycznych z podejściem literaturoznawczym i antropologią kulturową, ma na celu przeprowadzenie badań porównawczych dotyczących reprezentacji i obrazu innej kultury w opisach podróży (peregrynacjach, sprawozdaniach posłów i prasie). Obejmie on zarówno perspektywę zachodnioeuropejską, jak i wschodnio- i środkowoeuropejską, będzie więc pod tym względem nowatorski, jako że w badaniach nad omawianym tematem mentalna granica między Wschodem a Zachodem często także dla badacza stanowi nieprzekraczalną przeszkodę. W ramach projektu z zastosowaniem porównawczej perspektywy interkulturowej ponownie zbadane zostaną zarówno zbiory, które w przeszłości były już podstawą do formułowania wniosków niepełnych i pozbawionych szerokiego kontekstu, ale także materiał źródłowy rzadko badany pod tym kątem, a więc obok zbiorów przechowywanych m. in. w Toruniu, Poznaniu i Kórniku, także źródła dostępne w bibliotece Port-Royal w Paryżu i w archiwum w Herrnhut.
Konferencje skupiające naukowców pracujących nad projektem i zaproszonych gości będą otwarte dla publiczności, co nie tylko pozwoli badaczom omawianej tematyki na wymianę myśli i ożywczą dyskusję, ale także przyczyni się do propagowania wiedzy o obecności międzykulturowych kontaktów i mentalnych obrazów w tożsamości mieszkańców wczesnonowożytnej Europy w szerszym kręgu słuchaczy. Podobną rolę odegra także planowana wystawa „Dwór polski i francuski w oczach podróżnych we wczesnych czasach nowożytnych”. Obok wymiernych korzyści dla nauki polskiej i ogólnoeuropejskiej (publikacje, udostępnienie szerokiemu odbiorcy wyników pracy nad trudno dostępnymi lub rzadko badanymi źródłami) niniejszy projekt pozwoli ponownie podjąć tematy zapomniane i cieszące się coraz mniejszym zainteresowaniem studentów nauk humanistycznych i młodych naukowców, co jest związane z propagowaniem na uniwersytetach historii i literatury najnowszej i spychaniem historii wczesnonowożytnej w niebyt oraz coraz gorszą znajomością języków obcych innych niż język angielski wśród młodych ludzi. Taki stan rzeczy grozi utratą ciągłości w badaniach nad okresem wczesnonowożytnym i w przyszłości całkowitą nieobecnością Polski w badaniach zagranicznych, tak przecież często formułujących wnioski dotyczące całego obszaru Europy a nie poparte pracą ze źródłami środkowo- i wschodnioeuropejskimi.
Silny nacisk na włączenie studentów studiów II i III stopnia w prace grupy badawczej nie tylko pozwoli na zbadanie tematyki ważnej z punktu widzenia współczesnych kontaktów międzynarodowych i propagowania wiedzy o Europie wielu wyznań i kultur, ale także otworzy przed młodymi ludźmi drogę do lepszego poznania otaczającego ich świata i skłoni do pogłębiania swojej wiedzy o nim poprzez naukę języków obcych i kontakty z rówieśnikami z innych krajów Wspólnoty Europejskiej.